Ako vznikol Pumpcup ?

Pumpcup je seriál pretekov na pumptracku. Na Slovensku vznikol tento projekt v roku 2017, kedy cyklistický klub Bike Racing Slovakia zo Žarnovice zorganizoval prvý ročník Pumpcupu, ktorý sa organizoval na 3 kolá. Organizátor si uvedomil, že o tento typ pretekov je veľký záujem a preto sa rozhodol organizovať ďalšie ročníky. V roku 2018 sa jazdilo na 4 kolá a v roku 2019 na 5 kôl, s ktorého jedno bolo organizované u nás na novovybudovanom pumptracku vo Veľkom Záluží. V budúcnosti je plánované Pumpcup spájať aj s inými odvetviami cyklistiky a to napríklad z cyklotrialom prípadne BMX Freestylom. Organizátor seriálu si vyberá nové a zaujímavé miesta na Slovensku, kde príde s celým tímom a Pumpcup zorganizuje.

Už od roku 2019 sa jazdí seriál pretekov s názvom Pumpcup. Občianske združenie Bike Racing Slovakia, ktorý stojí za týmto seriálom si pripravil pre jazdcov štyri “klasické” pumptrackové dráhy a jednu mini – bikerosovú. Súťažilo sa v desiatich kategóriách od odrážadiel cez elitných pretekárov až po masters 36+. Rovnako, ako aj v minulých ročníkoch mal každý jazdec dva pokusy a jeho najlepší čas sa započítal do celkového hodnotenia. Teda okrem jedného kola, v ktorom o víťazovi namiesto času rozhodovali vyraďovacie súboje. V kategóriách elite sa bodovacím systémom súťažilo o kráľa pumpcupu, ktorý si odniesol putovný pohár. Okrem pretekov na pumptracku bol posledný ročník na niektorých zo zastávok obohatený dirtcupom, trialom či koncertami.

Vybrané miesta konania PUMPCUP v minulých rokoch

Veľké Zálužie

Pumpcup 2019 odštartoval vo Veľkom Záluží. Popri pretekoch na pumptracku sa v krásnom areáli konali aj Slovenské hry mládeže v triale. Najmenší a jediný celo – asfaltový pumptrack v tomto ročníku prilákal 87 štartujúcich a deti na odrážadlôách. Päťdesiat metrový pumptrackový okruh zaručil tesné časové rozdiely a neodpúšťal žiadnu chybu. Vďaka asfaltovému povrchu si zmerali sily aj jazdci na kolobežkách. Po prvom odjazdenom kole začalo bohužiaľ intenzívne pršať a tak kvôli bezpečnosti jazdcov bolo druhé kolo zrušené a výsledky sa počítali z prvého odjazdeného kola.

Bahóň

V poradí druhé preteky roku 2019 sa uskutočnili v Báhoni. Panšula park poriadne preveril techniku všetkých vyše 90 jazdcov, pretože sa na tejto dráhe nachádzajú hlbšie vlny ako na ostatných dráhach a kategória elite išla aj cez sériu skokov zakončenú skokom do klopenky. Keďže je na tejto dráhe postavená menšia dirtová sekcia s jedným väčším skokom, tak sa mohol ako sprievodný pretek odjazdiť dirtcup, na ktorom mali jazdci k dispozícii po dva pokusy v každom kole, aby svojimi trikmi presvedčili porotu a dostali sa až do záverečného finále.

Obrázok4
Obrázok5
Obrázok6

Nováky

Niečo cez 70 pretekárov zavítalo na pumptrack v Novákoch, kde sa konalo tretie kolo seriálu pretekov. Pumpcup v Novákoch nie je žiadnou novinkou, keďže sa tu pretek koná už druhý rok po sebe. Pre kategóriu elite to bol kondične najnáročnejší pretek tohoto ročníka. Vyše 30 sekundové intenzívne “pumpovanie” dalo jazdcom zabrať najmä v tréningu, kde sa za polhodinu vymedzeného času na tréning snažili odjazdiť čo najviac jázd. Vápencový povrch a asfaltové zákruty odolali aj dažďu počas druhého meraného kola a tak sa po menšej prestávke kvôli úprave a preschnutiu dráhy pokračovalo v pretekoch. Počas pretekov na pumptracku si prišli na svoje aj freestylisti, ktorí napriek tomu, že sa tu nachádza len jedna malá lavica, ukázali celkom náročné triky. Podobne ako v Báhoni sa do finále dirtcupu dostali len tí najlepší.

Obrázok7
Obrázok8
Obrázok9

Topoľčianky

Sólo jazdenie vystriedal súper na štartovacej rampe a pumptrack vystriadala mini bikrosová dráha. Nejako takto by sa dal charakterizovať pumpcup v Topoľčiankach. V tréningovom areáli ŠK Topoľčianky sa zišlo takmer 70 jazdcov. Pretek sa začal meranou jazdou, na základe ktorej bol následne vypracovaný pavúk do vyraďovacích súbojov (okrem kategórie odrážadiel). Tie ponúkli zopár zaujímavých súbojov. Základom úspechu sa bolo dostať hneď po štarte na prvé miesto a udržať si súpera za chrbtom až do cieľa. Počas pumpcupu náš klub pripravil trialovú exhibíciu.

Obrázok10
Obrázok11
Obrázok12

Finále – Banská Bystrica

Veľkolepé finále pumpcupu 2019 sa uskutočnilo na laskomerskom pumptracku v Banskej Bystrici. Pre jazdcov a návštevníkov bol pripravený bohatý sprievodný program v podobe airbagu, dirtcupu a opäť aj trialu. Tentokrát speedtrialové preteky. Najrýchlejšia dráha tohoto ročníka prilákala najvyšší počet súťažiacich. Upravená dirtová sekcia zo začiatku robila freestylistom menšie problémy s napasovaním trikov do svojej jazdy, ale dostatočný čas na tréning im umožnil sa na finálové jazdy dobre pripraviť. Po trialových, dirtových a pumptrackových pretekoch sa na airbagovom skoku usporiadal menší jam, na ktorom bikeri na horských či bmx bicykloch predvádzali triky ako double backflip, triple tailwhip či flipwhip. Po pretekoch sa mohli všetci zabaviť na koncerte skupín Zakázaný prístup, Drajf a Clona. Vrchol večera patril Vecovi, známemu slovenskému raperovi.

Obrázok13
Obrázok14
Obrázok15

Kráľ Pumpcupu

V roku 2019 sa kráľom pumpcupu stal Lukáš Potančok z Absolute racing teamu, ktorému sa podarilo nazbierať zo všetkých elitných pretekárov najvyšší počet bodov a tak si domov okrem pohára odniesol aj trón, korunu a plášť. V celkovom hodnotení skončil na druhom mieste Adam Haviar a tretie miesto obsadil Adam Chalmoviansky.

Obrázok16

Tento projekt podporuje aj Slovenský zväz cyklistiky. V prípade, že náš projekt zaujal a máte záujem nás podporiť, kontaktujte niektorého z organizátorov.